Blogs

Koffie op kantoor als een element van employer branding?

De kwaliteit van de drankjes op het werk belangrijk is voor de werknemers?

Ik zal je ervan overtuigen dat het enorm is!

We leven in een tijdperk waarin steeds meer mensen aandacht beginnen te krijgen voor hun omgeving. Ik bedoel niet ruimte. We lezen de labels, we willen de samenstelling en oorsprong weten van de producten die we kopen, en vaak de geschiedenis achter hen. En precies hetzelfde begint te gebeuren in de koffiemarkt, hoewel ik vind dat het nog steeds een beetje te langzaam is.

Een vergelijkbare trend is te zien op de arbeidsmarkt. Jarenlang bieden werkgevers competente werknemers veel meer dan alleen een salaris. Natuurlijk is sportpakketten, bonussen, ziektekostenverzekering of pensioenverzekering eigenlijk een standaard. Steeds vaker zie je in de advertenties lekkere koffie in aangeboden voordelen. Koffie is niet alleen een element geworden dat de beste medewerkers voor het bedrijf aantrekt, maar ook een deel van employer branding. Weet je wat tot voor kort koffie op kantoor was, toch? Een die niet dronken kon zijn …

Employer branding…

Ongeacht in welke branche je werkt en wat doe je – heb je ooit in een bepaald bedrijf willen werken? Ik vermoed dat de overgrote meerderheid van u deze vraag bevestigend zou beantwoorden. In elke branche zijn er bedrijven waarin mensen om een of andere reden willen werken en die niet noodzakelijk financiële redenen hebben. En dit is waar employer branding naar verwijst. Dit zijn de activiteiten van het bedrijf die een merk willen opbouwen in de ogen van zijn potentiële en huidige werknemers. Het is een proces waarvan het effect is om gemakkelijker de grootste talenten te verwerven.

Enkele jaren geleden begonnen de eerste bedrijven op grote schaal extra voordelen te introduceren. Destijds waren dit lokale afdelingen van buitenlandse bedrijven, waar dergelijke praktijken al vele jaren standaard zijn. Het bleek dat mensen al deze niet-financiële supplementen begonnen te waarderen. Tegenwoordig zijn degenen die ik hierboven noemde eigenlijk de standaard, en een bedrijf dat geen verzekering of een sportpakket aanbiedt, wordt gewoon slecht ervaren. Werkgevers bieden momenteel veel meer.

… en koffie op kantoor.

Niet normale werktijd, de mogelijkheid om thuis te werken en niet-werk gerelateerde training zijn supplementen die vandaag voordelen bieden die verdere elementen van employer branding creëren. En net zoals het een leuk kantoor is en een aangename plek om te werken, is koffie hetzelfde. Een tiental jaar geleden, als de slogan “smakelijke koffie” in de vacature-advertentie verscheen als een voordeel of een element om een ​​werknemer aan te trekken, zou het waarschijnlijk niet goed worden ontvangen. “Ze bieden goede koffie in plaats van voldoende salaris …”.

Vandaag, als je op sites kijkt, zul je zien dat de slogan “koffie”, “lekkere koffie” met extra voordelen heel vaak verschijnt. Wat meer is: mensen die op zoek zijn naar een baan zoeken er nu gewoon naar. Het bewijs hiervan is de studie van een van de Britse koffieleveranciers naar het kantoor. Volgens hem evalueert meer dan 33% van de respondenten potentiële werkgevers voor drankjes die tijdens de rekrutering worden geserveerd. Bovendien was gemakkelijke toegang tot koffie op kantoor voor 45% van de respondenten een zeer belangrijk niet-financieel voordeel.

Koffie is een onderwerp voor smalltalk

Koffie voor kantoor of op kantoor is een belangrijk element van de bedrijfsvoering, dat vaak belangrijke zakelijke beslissingen worden genomen. Koffiepauze is ook een moment voor een moment van rust, onthechting van lessen of aanscherping van vriendschappen binnen de organisatie. Het is ook een geweldig element voor smalltalk!

Vanwege de aard van mijn werk, heb ik vaak contacten met klanten en andere bedrijven waarmee ik samenwerk. En echt het onderwerp koffie is een geweldige introductie tot serieuze overwegingen. Vooral in een situatie waarin je er iets meer over kunt zeggen dan dat er een Arabica en Robusta in de wereld is of vernietig je de gesprekspartner een domme mythe – bijvoorbeeld een Kopi Luwak of de kwaliteit van Italiaanse melanges die verkrijgbaar zijn in winkels. Heb je gehoord over het FIKA?

In Zweden is FIKA uitgegroeid tot de rang van een sociale instelling. En het is gewoon een pauze op het werk voor een kopje koffie (of een ander drankje, maar meestal koffie) in het gezelschap van vrienden of familie. Voor ons is het misschien niet helemaal begrijpelijk, maar voor Zweden zonder een FIKA bij een koffie, beweeg niet.

FIKA

FIKA. Vier letters waarin de Zweden een onbeperkte passie voor koffie, zoete gebakjes en een kleine pauze van alles bevatten. Elke gelegenheid voor fika is goed en alle gunstige omstandigheden. Je kunt een fictie oefenen op het werk, in de stad en thuis, met iemand die je heel goed of bijna niet kent. Koffiepauze is geen Zweedse ontdekking, maar fika is meer dan alleen koffiedrinken, in een zakje bijten (kaneelbroodje). Fika in Zweden krijgt de status van een sociale instelling. Het is een tijd waarin je kunt praten en al het andere kan in slaap vallen. Fika aan het werk is heilig, projecten en rapporten kunnen wachten, het mag niet op het georganiseerde forum verschijnen. En de redenen voor haar ontbreken nooit. Iemand begint of eindigt met werken, verjaardagen, advent, vakanties voor en na feestdagen. Elke mogelijke vakantie. Gebrek aan kansen is ook een goede gelegenheid, omdat er geen fika was zo lang geleden.

Zonder koffie is er geen fika, de koffie is heilig in Zweden, het is drinkwater. Het koffiezetapparaat en thermoskan voor koffie overtroffen hier alle andere huishoudelijke apparaten. En het gebrek aan koffie thuis is een absoluut onaanvaardbare situatie. Oplosbaar kan als een belediging worden behandeld, dus het is beter om het alleen aan te bieden aan mensen waarvan we weten dat het leuk is. Fikabröd of bullar, of broodjes met kaneel, kardemom of andere minder orthodoxe Zweedse gebakjes, dit is het tweede verplichte element van fika (in noodsituaties kunt u Ballerina-koekjes bewaren, verkrijgbaar in elk levensmiddel). Wel, bedrijf, zonder bedrijf, er is geen fika, uiteindelijk komt het neer op praten, kletsen, klagen (in Scandinavisch of nooit rechtstreeks). Blijf gewoon bij elkaar met koffie.

Goede koffie op kantoor is duur?

Je weet hoe is het met koffie is? Met koffie op kantoor, regenereren, rusten en resetten we de geest, en cafeïne stimuleert ons om te handelen. Natuurlijk, vanuit het perspectief van de werkgever, is het een kostenpost om een fatsoenlijke automatische machine in het kantoor te plaatsen, met zijn volledige service en goede kwaliteit granen. En het is zeker hoger dan wanneer je iets bestelt. Rekening houdend echter met de verwachtingen van werknemers, vooral die van werknemers, roept dit de vraag op of het niet waard is. Naar mijn mening is het moeilijk om te beoordelen of het loont, maar het is zeker de moeite waard!

Geef een reactie