Elk bedrijf streeft naar gemotiveerde en betrokken werknemers. Dit gebeurt niet vanzelf, maar kan aangemoedigd worden middels het creëren van een positieve en gezonde werksfeer. Gelukkig kan een dergelijke bedrijfscultuur relatief eenvoudig gestimuleerd worden. Door een nieuwe betekenis te geven aan het welbekende koffiemoment kan elk bedrijf zorgen voor een teamgerichte en proactieve werkhouding!
Het introduceren van een “koffiecultuur” op kantoor is een innovatieve manier om de bekende koffiepauze nieuwe betekenis te geven. Dit unieke concept kan de sociale cohesie binnen elke organisatie versterken. Een dergelijke koffiecultuur ziet de beste resultaten als er een speciale ruimte (een zogeheten koffielounge) wordt ingericht, waar het kan opbloeien. Het creëren van een ruimte waar iedereen tot rust kan komen en een gedeelde koffiebeleving kan ervaren is een creatieve en rendabele methode om de sociale cohesie op de werkvloer te versterken en daarmee de productiviteit te verhogen.
Hieronder bekijken we de vijf voornaamste redenen waarom het invoeren van een gezamenlijke koffiebeleving – én koffielounge- zal leiden tot meer betrokkenheid en productiviteit.
1. De beste ingevingen gebeuren niet achter het bureau
Het is geen geheim dat de meest creatieve en succesvolle ideeën op zakelijk gebied juist plaatsvinden op momenten dat men zich even niet richt op werk gerelateerde bezigheden. Wanneer we ons voor een langere tijd op één taak richten, ondervinden we vaak een zogeheten tunnelvisie. Dit bekende fenomeen werkt demotiverend en kan productiviteit belemmeren.
Onderzoekers hebben bewezen dat tunnelvisie doorbroken kan worden door de aandacht even op iets anders te leggen, waardoor we als het ware een interne reset knop indrukken in de hersenen, en weer met een frisse blik en hernieuwde toewijding aan de taak kunnen beginnen.
U kunt dit gegeven het best benutten door het inrichten van een ruimte op kantoor waar men een kort Koffiemoment kan inplannen. Zo kan het personeel zich even afzonderen van de drukte op de werkvloer, en onder het genot van een heerlijke kop koffie het hoofd even legen.
Het is belangrijk dat je nadenkt over hoe je een dergelijke ruimte wilt inrichten. Een “koffiehok” is meestal niet erg uitnodigend, en kan werknemers daarom ook het idee geven dat ze gelijk na het drinken van hun kopje koffie weer aan het werk moeten. Dit wil je juist voorkomen! Een comfortabel aangeklede ruimte, met een hoogwaardige koffiemachine zijn dus essentiële onderdelen van een aangename en inspirerende lounge. Want wanneer we in het moment zijn en ons op ons gemak voelen, beginnen de creatieve ideeën namelijk vaak vanzelf binnen te stromen!
2. Een koffiemoment biedt werknemers de gelegenheid om gezamenlijk aan uitdagingen te werken buiten vergaderingen om.
“Teamwork makes the Dream work”
– John C. Maxwell
De kracht van dit credo manifesteert zich op elke denkbare wijze! Denk alleen al aan de laptop, tablet of smartphone die je momenteel gebruikt om dit artikel te lezen. Geen van de genoemde technologische wonderen zou mogelijk zijn geweest zonder teamwork. Wij mensen onderscheiden ons van andere diersoorten door onze intelligentie én de capaciteit om op lange termijn samen te werken aan grootse ideeën.
De kern van dit samenwerken ligt volgens veel wetenschappers in ons taalvermogen en de sterke tendens tot sociale verbintenis. In de huidige maatschappij is een gedeeld koffiemoment bij uitstek hét moment om met onze medemens van gedachten te wisselen en een sociale band op te bouwen.
Onze collectieve voorliefde voor koffie kan ons dichter bij elkaar brengen, het uitwisselen van gedachten (en daarmee nieuwe invalshoeken) stimuleren, en daarmee effectiviteit op de werkvloer verhogen. Daarnaast draagt het bij aan creativiteit en samenwerkingsmogelijkheden binnen het team.
3. Cafeïne staat onderaan in de zakelijke voedselpiramide
Het is geen baanbrekende uitspraak dat koffie de motor van elk bedrijf is, maar toch mag het belang van deze functie nogmaals benoemd worden. Al sinds de vondst van koffie wordt het gebruikt om beter te presteren. De voornaamste reden dat koffie zo’n fundamentele rol heeft in het bedrijfsleven is vanwege de werkzame stof in het drankje: Cafeïne.
In de koffieplant heeft cafeïne een functie als verdedigingsmechanisme tegen insectenvraat. De stof heeft een verlammende werking tegen bepaalde insecten die natuurlijke bedreigingen voor de koffieplant zijn.
De reden dat het in mensen een opwekkend effect heeft is omdat de cafeïne, net als bij de insecten, ons zenuwstelsel aan probeert te vallen. We hoeven ons echter geen zorgen te maken, want de hoeveelheid cafeïne die we consumeren is dermate laag dat we als enige bijkomend effect wat alerter en energieker worden! Daarnaast is cafeïne goed voor de stofwisseling, oftewel nog meer profijt voor de koffiegenieter.
Het is niet voor niets dat koffie bij ons ook wel als Zwart Goud bekendstaat!
4. Koffiemomenten als kleine beloningen tussen het werken door
Zowel zelfhulp Guru’s, gecertificeerde gedragstherapeuten als succesvolle CEO’s zeggen het: Dat we onszelf moeten belonen tussen het werken door! Het instellen van een beloningssysteem. Blijkt een handig hulpmiddel te zijn om optimale efficiëntie te bereiken
Hieruit volgt de vraag: hoe pas je dit toe in een professionele setting? In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is het niet noodzakelijk om ingewikkelde of prijzige bonussystemen in te voeren.
Hier komt een stukje psychologie om de hoek kijken. Als we kijken naar de activiteiten waar mensen over het algemeen voldoening uit halen, blijkt dat de meeste mensen meer genieten wanneer ze diezelfde activiteiten met anderen ondernemen: denk hierbij aan het kijken naar een goede film, het eten van een lekkere maaltijd, of het bezoeken van een café voor een kopje koffie! Dit inzicht kan relatief makkelijk omgevormd worden tot een praktische aanvulling op de werkdag. Met de juiste insteek kan men de bekende koffiepauze transformeren naar een waardevol en welverdiend reflectiemoment.
En wanneer er een grote verscheidenheid aan heerlijke aroma’s en blends is om uit te kiezen, voelt zo’n koffiemoment ook daadwerkelijk als een beloning tussen het harde werken door!
5. Heerlijke koffie brengt mensen samen
Het is bewezen dat mensen het beste presteren wanneer hun inzet wordt gewaardeerd en beloond. We willen immers allemaal erkenning voor ons harde werk! Daarnaast zijn mensen van nature sociale wezens, en halen daarom vaak voldoening uit een gevoel van samenhorigheid. Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan gemotiveerd en betrokken personeel.
De meest gemotiveerde werknemers vindt men daarom ook bij bedrijven waar het welzijn en de tevredenheid van het personeel voorop staan. Hoewel veel bedrijven zich propageren als een Big Loving Family, zijn er maar enkelen die dit gedachtegoed daadwerkelijk uitdragen. Door net dat stapje extra te doen om de werksfeer te bevorderen kan je al een groot verschil maken in de ogen van anderen.
Het introduceren van een koffielounge, uitgerust met een luxe koffiemachine en een breed scala aan koffievariëteiten geeft al een blijk van waardering voor het personeel, op meerdere niveaus. Niet alleen bied je ze op deze manier de ruimte en gelegenheid om gezamenlijk stoom (van de koffiemokken) af te blazen, het laat ook erkenning zien. Erkenning dat zij essentieel zijn voor het succes van het bedrijf, en waardering voor hun inzet.
Voor een nóg authentiekere koffiebeleving kun je hier een koffieproeverij inplannen op kantoor, om teambuilding te stimuleren en je collega’s te laten zien dat je samen met hen wilt streven naar een ontspannen en gemotiveerde werksfeer. Een dergelijke proeverij geeft men meer inzicht in de herkomst van de koffie die we dagelijks consumeren, en is een leuke afwisseling op de normale werkdag. Kleine evenementen zoals deze kunnen de verbintenis tussen mensen versterken en zorgen voor een diepere zingeving bij het drinken van het alom bekende kopje koffie!